چرا دولت اقتصاد را به مسائل سیاسی گره زده است؟-راهبرد معاصر
قدرت الله امام وردی؛ اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

چرا دولت اقتصاد را به مسائل سیاسی گره زده است؟

متاسفانه اقتصاد ما در تله منافع کوتاه مدت حزبی و گروهی سیاسیون اسیر شده به این معنی که سیاسیون برای دستاورد سازی برای دولت و جناح خود تلاش می کنند تا با نمایش هایی در زمان مدیریت و تصدی خود فعالیت هایی را دراقتصاد رقم بزنند که در بلند مدت عایدی برای مردم و اقتصاد به دنبال ندارد.
قدرت الله امام وردی؛ اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 22
کد خبر: ۷۰۹۳۷

چرا دولت اقتصاد را به مسائل سیاسی گره زده است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ قدرت الله امام وردی اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر با انتقاد از عملکرد دولت، رویکرد سیاسی به مسائل اقتصادی کشور را یکی از مهمترین دلایل عدم رفع چالش ها و مشکلات اقتصادی ایران دانست و گفت: معضل اقتصاد ایران تصمیم گیری های غیر تخصصی و رویکردهای مدیریتی کوتاه مدت است. متاسفانه اقتصاد ما در تله منافع کوتاه مدت حزبی و گروهی سیاسیون اسیر شده به این معنی که سیاسیون برای دستاورد سازی برای دولت و جناح خود تلاش می کنند تا با نمایش هایی در زمان مدیریت و تصدی خود فعالیت هایی را دراقتصاد رقم بزنند که در بلند مدت عایدی برای مردم و اقتصاد به دنبال ندارد.


این استاد اقتصاد بیان داشت: اصولا برگزار کردن مانورهای اقتصادی آن هم در کوتاه مدت برای رفع مسائل اقتصادی در بلند مدت خوب نیست، لذا بخش بزرگی از عدم حل معضلات اقتصادی ایران به این دیدگاه باز می گردد که هر مدیر ومسوولی که مدت کوتاهی در راس کار است تلاش می کند ادعا کند که فعالیت او برای اقتصاد سودمند بوده در حالی که اینگونه نیست و همیشه نتایج فعالیت های اقتصادی سودمند در بلند مدت مشخص می شود. تا زمانی که دولت ها متوجه این موضوع نشوند که ابزارهای مانوری و تبلیغی آنها برای خودشان مفید است نه برای اقتصاد و جامعه کاری از پیش نمی رود.


وی در این باره خاطر نشان کرد: از این منظر انتظار می رود نظام و حاکمیت این موضوع را برای دولت ها تبیین کنند که باید به فکر برنامه ریزی های بلند مدت و استراتژیک برای رفع چالش های اقتصادی کشور باشند و در دام بازی های سیاسی و نمایش های جناحی اسیر نشوند.


قدرت الله امام وردی در خصوص هزینه هایی که به اقتصاد از محل عدم مردمی سازی واقعی اقتصاد رخ می دهد اشاره کرد و گفت: این مساله برای اقتصاد ما باید به عنوان یک نسخه شفا بخش تبیین شود که برنامه ریزی برای اقتصاد باید میان مدت و بلند مدت باشد تا مردمی سازی وخصوصی سازی اقتصاد به درستی محقق شود تا در میان مدت بتوانیم پایه ها و بسترهای توسعه را ایجاد کنیم چرا که با کوتاه نگری و شعار پردازی نمی توان مشکلات راحل کرد.


استاد اقتصاد تاکید کرد: بخش بزرگی از هزینه هایی که به کشور وارد می شود ناشی از عدم توجه جدی به این موضوع است، ضمن اینکه دیدهای کوتاه مدت به حل مسائل اقتصادی کشور را از قرار گرفتن در مسیر توسعه باز می دارد.


قدرت الله امام وردی با بیان اینکه بین کارشناسان و دولتی ها تفاوت دیدگاهی وجود دارد تصریح نمود و تفاوت دیدگاه دولت و کارشناسان اقتصادی را در واگذاری ها و مدیریت اقتصاد کشور را اینگونه توضیح داد: به هر حال کوتاه مدت نگری و دستاورد سازی یکی از مهمترین مسائل انتقادی کارشناسان اقتصادی نسبت به سیاسیون است. درحالی که سیاسیون با کوتاه مدت محوری به دنبال تامین منافع حزبی وگروهی خود هستند تا در میان توده های مردم با دستاورد سازی خود را محبوب نشان دهند، اقتصاددانان آکامیک و دانشگاهی که دارای تفکر بلند مدت هستند و منافع کلی جامعه را مد نظر قرار می دهند و به مسائلی مثل رانت خواری و برخورداری گروه های معدودی درجامعه فکر نمی کنند و تنگ نظری های سیاسیون را ندارند به دنبال حاکمیت تصمیم گیریهای بلند مدت بر اقتصاد هستند تا براساس قواعد ریاضی هر آنچه در اقتصاد دیده می شود انتهای مسیر و عملکرد نهایی آن که در بلندمدت دیده می شود حائز اهمیت باشد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار